Att Laholms kommun är ett populärt besöksmål med besökare både från Sverige och andra länder vet vi. Att de flesta besökare handlar något på sin semester och att kassasiffrorna för de flesta handlare går upp under sommarmånaderna kan vi också vara eniga om. Så har det varit sedan lång tid tillbaka. Men det omvända, att besökare åker långt för att komma till vår kommun med målet att shoppa, är ett fenomen som kanske är lite nyare. Vi tar en titt på det och vad det innebär för Laholm som besökskommun. 

Vi börjar med att reda ut begreppen. Shoppingturism kan delas upp i två delar, renodlad shoppingturism där det primära syftet med resan är att shoppa, samt turismshopping där man passar på att shoppa medan man ändå reser. 

Turismshopping är nog vad de flesta förknippar med de besökare vi har i vår kommun. Turister lockas hit för strandlivet, fisket, cyklingen, konsten och kulturen. Naturen inte att förglömma. Allt detta är självklart att marknadsföra. Det finns bra campingplatser, stugor och hotell att bo på men även ett stort antal fritidshus som har sina ägare på annan ort och som kommer hit varje sommar. Besökarna köper mat, skor, kläder, böcker, leksaker m m, när de är här. Allt det vi erbjuder dem är bra, men vi kan göra mer. 

”En attraktiv och levande handel bidrar till ökad turism”

De reser hit för att shoppa

Ett begrepp som det inte talats så mycket om är den renodlade shoppingturismen. Det är människor som kommer till Laholm för att handla. På senare år har denna kategori seglat upp som en stor och intressant grupp i Laholm. Vi har ett antal butiker som drar kunder långväga ifrån bara för att shoppa. Man åker från Malmö, Växjö, Kalmar, Falkenberg och ännu längre just för att besöka en specifik butik. Det spiller över till andra verksamheter som restauranger och caféer. Hur stor del detta är kan vara svårt att klarlägga men enligt Svensk Handel står shoppingturism för den enskilt största tårtbiten av den ekonomiska turismtårtan 2019, hela 35%, vilket innebär 108 miljarder kronor. Det skapar sysselsättning för många. 

Turismkonsumtion i Sverige, 306 miljarder kr

Boende (grön)

Restaurang (beige)

Resor och transporter (brun)

Handel (blå)

Kultur och tjänster (orange)

I detaljhandeln omsattes 35% av den sammanlagda turismkonsumtionen i Sverige under 2019.

Laholm lockar

– Det är många som åker 15 mil, men inte ovanligt att de åker 17-18 mil, för att komma till oss, berättar Liana på Klädkammar’n. 

Hon arbetade extra mycket med inlägg på sociala medier under pandemin och som en vidareutveckling av detta har de nu live­shopping på måndagskvällar, vilket gör att fler och fler upptäcker butiken. Nyligen kom ett par från Kalmar för att handla, de hade sett livesändningen och ville besöka butiken på riktigt. Sedan tidigare har hon tagit emot grupper för ”personal shopping”, nu finns en ny fin lounge för det.

Även Alexander på Malmnäs Möbler & Interiör har många långväga kunder, faktiskt fler shoppingturister än laholmare. De kommer från kusten, Småland, Båstad-Bjäre och hela vägen från Stockholm och Danmark.

Han är mån om att ge kunderna en bra upplevelse, för han vill naturligtvis att de ska komma tillbaka. Ibland får kunderna även titta på grisarna och den som vill kan köpa med sig av gårdens kött som finns i butiken.

– Här kan kunderna köpa glass och sitta ute, men vill de fika skickar vi dem till Vilgots surdegsbageri, det är de bättre på, säger han. 

Just att gynna varandra och skicka till andra butiker, fika- och matställen eller till Konsthallen i Hishult ger kunden en större upplevelse. Då kör de en runda och nästa gång kanske de tar med vännerna och kommer tillbaka. Han tipsar också gärna om den närliggande Hallandsleden. 

– Alla handlare är som små turistbyråer, vi gynnar och skickar till varandra! säger Alexander.

– Alla handlare är som små turistbyråer, vi gynnar och skickar till varandra!

Alexander Malmnäs

Långväga kunder tar en omväg om Laholm

Även Sara på Tyglust har kunder som åker en bit för att besöka butiken. Hon har kunder som regelbundet kommer från Falkenberg, Ljungby, Markaryd och Helsingborg och på sommaren är det stockholmare, danskar och tyskar som passar på när de är på semester häromkring. Andra tar en omväg när de kör förbi, bara för att handla ur det breda sortimentet av färgrika, roliga och udda tyger. Genom att hålla sykurser för Husqvarna i Jönköping och syfestivaler i Stockholm, Göteborg och Malmö har Sara skapat en långväga kundkrets som gärna besöker Laholm. Många hittar butiken på internet och sociala medier eller blir tipsade av vänner. Sara har sin sömmerskeateljé i butiken och håller sykurser på söndagar. Hon har även tagit fram en klädkollektion, Sara Laholm, som visas i loungen på andra våningen. 

Tilltalande sortiment och stor målmedvetenhet

Vi ska vara stolta över de unika butikerna i Laholm. Det är ingen slump att de får besökare som kör 10-15 mil bara för att hitta just de de vill ha. Det ligger oändligt många timmars hårt arbete bakom marknadsföringen och de tusentals följare de har på sociala medier och i sina kundklubbar. Skicklighet och fingertoppskänsla för att skapa ett sortiment som tilltalar kunderna. Ofantlig energi för att ge varje besökare ett positivt bemötande. Uppfinningsrikedom och mod att gå utanför boxen. Vilja att avsätta tid långt utanför klassiska öppettider. De här verksamheterna har inte skapats av en slump, det är stor målmedvetenhet som ligger bakom och det händer mycket i butikerna även när dörren är stängd. 

Varje person som åker till dessa butiker ser också det övriga i Laholm. Därför är butikernas förträfflighet värd att framhävas i all kommunikation med presumtiva besökare. Det är inte omöjligt att exempelvis Malmnäs eller Klädkammar’ns senaste kund från Malmö eller Kalmar tillbringar nästa familjesemester i kommunen eller i förlängningen faktiskt flyttar hit. Med dagens möjligheter till arbete på distans är människor mer flyttbara.

Annorlunda butiker med unikt sortiment

På frågan Av vilken anledning är du intresserad av att handla varor under din semester i Sverige? som redovisas i Svensk Handels rapport, svarar 29% att Det är kul att se vad som finns på annan ort, 25% Hitta något som inte finns hemma, 24% Annorlunda butiker följt av Hitta något som är mer prisvärt än hemma, har mer tid, avkoppling och sist Är inte intresserad av att handla på semester med 16%. Just i Laholm, där butikerna sällan ingår i kedjor, har de tre första alternativen prioritet i själva butikskonceptet. Här kan man hitta ett annorlunda och noggrant utvalt sortiment, och här finns många unika butiker. Att kunden dessutom får en service som inte är så vanlig längre, är ett stort plus och ofta är det just det som är dragningskraften.

Cattis på Frummerins berättar om stamkunder som kommer från Markaryd, Örkelljunga, Ängelholm och Båstad. Kunderna uppskattar den personliga servicen och det stora utbudet, framförallt på byxor, och sina favoritmärken, till exempel Micha. Kundklubben med sms och mejl påminner om när det är erbjudanden och modevisningar på gång. De är populära och brukar snabbt bli fullbokade.

Hos Jenny på Tjäders väskor, som ligger strax intill, träffar vi tre damer från Göteborg som är på golfresa och bor på Laholms Stadshotell där de stortrivs. Dagens regnväder gjorde att de avvek från golfsällskapet och tillbringade dagen i butiker efter rekommendation från hotellet. Förtjusta har de besökt Önska, Flora Garden och Fair Trade shop. En av damerna hade letat efter en ny handväska men inte hittat i Göteborg, här fann hon det hon sökte och var riktigt glad. Just att ha ett brett och välsorterat sortiment är något som Jenny är noga med. Även ryktet om hattsortimentet av god kvalitet har spridits och många åker långt av den orsaken. Annars är det via sociala medier och webbutiken man hittar hit.

Det viktiga samarbetet

Svensk Handel understryker vikten av ett tätt samarbete mellan branscherna i besöks­näringen. Tillsammans kan vi arbeta för att öka antalet besökare och därmed kunder i allas verksamheter. En attraktiv och levande handel bidrar till ökad turism.

Detta bekräftas när vi hör Martina på Delihallen berätta: 

– De flesta långväga kunder kommer för en lunch och fika efter de gjort shopping på stan eller besökt Teckningsmuséet. Med all säkerhet efter tips från fina butiksinnehavare som rekommenderar vårt ställe.

Genom att vara medvetna om våra dragare och samarbeta med dem kan vi öka attraktionskraften för vår kommun ännu mer. Det är trevligt att promenera i Gamleby och fiska i Lagan men vi vill också visa besökaren det unika utbudet av butiker. Varje arbetstillfälle är något som hela kommunen mår bra av. Det blir en positiv spiral som ger utrymme för investeringar och i förlängningen välmående invånare. Om vi framhåller våra butiker som de dragare de verkligen är, och uppmuntrar fler att komma hit är mycket vunnet. 

Fler som drar

Det är inte bara stora butiker, eller de som ligger i centrala Laholm, som drar shoppingturister. Att även en liten butik som ligger utanför centralorten drar långväga kunder är Vilgots Surdegsbageri i Våxtorp ett bevis på. Hit kör många i 30-40 minuter för att fika och köpa bröd. Felicia har en stark tro på att det går att driva café i ett litet samhälle, att det går att baka surdegsbröd trots att hon inte gjort det innan hon startade bageriet, att det går att göra gott, det är den charmiga helheten som lockar. På andra sidan gatan ligger Lugnet på Åsen. Här hjälper Maria kvinnor att prova ut behåar som sitter som de ska. Här är det främst den personliga servicen som gör det värt att köra en bit. I Knäred ligger blomster- och inredningsbutiken Tulipa. Mariette var tidig med att blogga och skapade på så sätt stort intresse för sin livsstilsbutik och många tog vägen om Knäred för att besöka den, och det gör de fortfarande. Det är också många som återkommer till SkoDon på Nyby i Laholm. Där uppdaterar man gärna familjens skogarderob. En annan butik med drag i är Laholms Sportfiske, självklar för alla fiskeentusiaster längs Lagan.

Hur kan vi i Laholm ge våra turister mer?

Vi vill att besökaren får ut mer av sitt besök, att de hittar hela Laholms utbud. Till paket med boende och aktiviteter kan läggas tid och tips för shopping. Shoppingturisten som stannar över natten hinner med en aktivitet dagen därpå. Den som vistas i naturen ska hitta butiker och andra verksamheter. Det är viktigt med bra information om utbudet, kartor och kanske tavlor så att man hittar. Upplevelsen blir större. Blusen, klockan eller ljusstaken påminner om Laholm och får dem att vilja komma tillbaka. Minnen bleknar fort, men det vi kan ta på finns kvar och påminner om en trevlig vistelse!

Foto: Ulrika Träff

Publicerad i Magasin Laholm sommar 2022